بازی و یادگیری
راهنمای رشد کودک
اسباب بازی مناسب گروه سنی:

یادگیری اولیه - چیزی فراتر از الفبا

روز ها می گذرند، تمام کارها و بازی های جالبی که کودکان انجام می دهند و چیزهایی که کشف می کنند همان چیزهایی است که به آنها برای یادگیری کمک می کند.
و اما در مورد کارهایی که شما برای کودکتان انجام می دهید. همان کارهایی که باعث می شود به کودکتان برای شروعی خوب کمک کنید.



رشد جسمانی و ادراکی

رشد جسمانی و خوب یادگرفتن مهارت های حرکتی بخش مهمی از زندگی هر فرد از زمان تولد تا آخرین سالهای نوجوانی است. کسب مهارت های جسمانی سطح بالا راه تمام انواع یادگیری را هموار می کند. رشد ادراکی نیز به معنای کسب مهارت در حواس (شنوایی، بینایی، چشایی، لامسه، بویایی) است تا کودک بتواند به خوبی آنچه می بیند، می شنود و ... را درک، تعبیر و سازمان دهی کند. حواس کودک اولین دریچه های او به جهان بیرون و مهارت های جسمانی، اولین ابزار های کودک جهت یادگیری هستند.



مهارت های حرکتی درشت

رشد حرکتی درشت بر اساس برنامه ی رشدی انسان در زمان خود اتفاق می افتد. کودک در انتهای سال اول زندگی کم کم سعی می کند بایستد و راه بیفتد. اما این به معنای آن نیست که رشد حرکتی درشت نیاز به تقویت و بازی و ماهر شدن ندارد. مهارت های حرکتی درشت به کنترل داشتن بر اعمالی مثل سینه خیز رفتن، ایستادن و راه رفتن گفته می شود که به کودکان کمک می کند در محیط گردش کنند و مستقل باشند و یادبگیرند. دویدن، ورزش کردن و مهارت های بدنی فرد در سالهای رشد نیز در این دسته جای می گیرد.


مهارت های حرکتی ظریف

نوزاد جغجغه اش را در دست میگیرد، کودک نوپا مهره ها را نخ می کند و سازه های زیبایی با لگو می سازد، کودک دست خط خوبی دارد و کاردستی های ماهرانه می سازد و نوجوان می تواند به خوبی با وسایل کار کند، تایپ کند و توانا باشد! مهارت های حرکتی ظریف با حرکات کوچکی مانند چنگ زدن به اشیا و استفاده از انگشتان و داشتن دست خط خوب و حرکاتی پخته و ظریف رابطه دارد. مهارت های حرکتی ظریفِ پیشرفته به فرد کمک می کند موفق بوده و اعتماد به نفس بالایی داشته باشد.


هماهنگی حرکتی و ادراکی

هماهنگی حرکتی مهارتی است که در طول رشد ایجاد می شود و به کودک کمک می کند که حرکاتی انعطاف پذیر، دارای تعادل، چالاک و نیرومند داشته باشد. هماهنگی چشم و بدن و هماهنگی گوش و بدن(هماهنگی ادراکی - حرکتی) به کودک کمک می کند در مهارت های ورزشی پیشرفت کند. این مهارت ها به کودک احساس توانایی می دهند.


رشد شناختی

به کار گرفتن ذهن های کنجکاو

بهترین راه برای یادگرفتن چیست؟ با اطمینان می توان گفت: بازی! از دانستن اینکه چقدر در سالهای اولیه ی زندگی قدرت مغز کودک افزایش می یابد شگفت زده می شوید.



هوش

هوش یک توانایی شناختی و مجموعه ای از ظرفیت های گوناگون است. هوش را مى توان توانایی یادگیری، تسلط به دانش کسب شده و توانایی سازگار شدن با محیط دانست. کودک بازی می کند، یادمیگیرد و در جریان بازی هایش با خود، دنیا و اطرافیان سازگار می شود. به کودکانی که از نظر خودتان باهوش هستند فکر کنید! چه خصوصیاتی را در آنها مشاهده می کنید...


حل مساله

حل مساله یکی از مهارت های شناختی است که ترکیبی از حیطه های مختلف شناختی مانند حافظه، توجه، قضاوت، استدلال، خلاقیت، هوش و تصمیم گیری است. بدون این حیطه ها حل کردن مسائل چندان موفقیت آمیز نیست! آیا می توان بدون داشتن خلاقیت یا بدون داشتن حافظه ای خوب برای یادآوری گذشته و یا با بی توجهی و عدم توانایی استدلال و تصمیم گیری مساله ای را حل کرد؟ کودک، نوجوان و بزرگسال همه به این مهارت ها نیازمندند. کودکی زمان طلایی یادگیری این مهارت های و بازی راه آموختن آنهاست.


مهارت های اجرایی

همه ی ما در زندگی روزانه، در کار، یادگیری و تفریح و روابط خود با دیگران تحت تاثیر مهارت هایی هستیم که مهارت های اجرایی نامیده می شود. مهارت های اجرایی به فرایند های شناختی سطح بالا گفته می شود که برای برنامه ریزی و فعالیت هدفمند نیاز است. رشد مهارت های اجرایی از قبل از تولد آغاز می شود و در دو دهه ی اول زندگی به رشد نهایی خود می رسد. کودکی زمانی طلایی برای پرورش و تقویت این مهارت هاست.