بازی های نمادین مهارت های زندگی واقعی را در کودکان تقویت می کند



وقتی کودک دارد بازی های نمادین انجام می‌دهد و نقشی را در بازی اش ایفا می‌کند، به معنای آن است که دارد عمیقا فکر می‌کند. بازی وانمودی چیزی فراتر از لذت بردن و سرگرمی است- این نوع از بازی تفکر و مهارت حل مساله را تقویت می‌کند و موجب رشد مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی می‌شود. بازی وانمودی به کودک این فرصت را می‌دهد تا نقش‌های جدید، نامحدود و شیوه‌های تازه‌ای را برای دیدن دنیا تجربه کند، چیزهایی که به او برای پرورش تصورات و همدلی اش با مردم کمک زیادی می‌کنند.

همانطور که تصورات و تخیلات کودک رشد می‌کند علاقه و مشارکت او در بازی های وانمودی و بازی های باورپذیر بیشتر می‌شود. انجام بازی وانمودی یکی از مهمترین نقاط عطف رشدی محسوب می‌شود. 


چگونه می‌توان انجام بازی نمادین را در کودک افزایش داد؟ در اینجا پیشنهاداتی در این زمینه آورده شده است. می‌توانید برای انجام این کار از ایده‌ها و تجربه‌های خودتان هم استفاده کنید:

 مجموعه‌ای از لباس‌ها و وسایل مختلف را برای بازی وانمودی و نمادین کودک در اختیارش قرار دهید. مثلا یک کلاه پلیسی برایش بخرید و یا در اسباب بازی هایی که می‌خرید وسایل خانه و آشپرخانه را هم تهیه کنید. 
 با کلمات بازی کنید و معما بسازید. هنگامی که نوبت شما شد نقش چیزی را بازی کنید که جواب معماست. مثلا صدای گربه در بیاورید و یا حالت یک ماشین را به خود بگیرید و از او بخواهید حدس بزند که شما چه هستید. از این طریق کودک بازی کردن نقش چیزهای دیگر را یاد می‌گیرد. 
 همراه با کودک به ابرها نگاه کنید و از همدیگر بپرسید که ابرها شبیه چه چیزهایی هستند. 
 با کودک به انواع موسیقی‌ها گوش و به او نشان بدهید که هر آهنگی چه احساسی را در شما ایجاد می‌کند (خوشحالی، ناراحتی، خواب آلودگی و ...).
 مدام با هم کتاب بخوانید.
 اسباب بازی های وانمودی که باعث تشویق خلاقیت و تخیل کودک می‌شود را برایش تهیه کنید. 
 یک جمله را از یک داستانی که خودتان ساخته‌اید برای کودک بگویید و از او بخواهید به آن جمله‌ای اضافه کند. وقتی او جمله‌ای را گفت جمله بعدی را شما بگویید. به این بازی، بازی "بعدش چی میشه" می‌گویند.
 بگذارید کودک با هم سن و سالان خود بازی کند تا هم بازی های اجتماعی و هم بازی های تخیلی را یاد بگیرد.
 یک صدا را به کودک آموزش دهید. مثلا صدای "ز". به او بگویید من همونی هستم که اسمش با "ز" شروع میشه! و سپس صدای زنبور در بیاورید و حالت پرواز کردن زنبور را تقلید کنید. به این ترتیب هم برای بازی های تخیلی کودک را تشویق کرده‌اید و هم او را با صداها آشنا کرده‌اید. فقط مراقب باشید در انجام این بازی و آموزش صداها زیاده روی نکنید. 
 باید با هوشمندی و ظرافت تشخیص بدهید که چه زمانی کنار بنشینید و بازی کودک را تماشا کنید و فقط لذت ببرید و چه زمان با او همبازی شوید. 
به یاد داشته باشید که شما اولین و بهترین همبازی کودکتان هستید. انجام بازی های وانمودی و تشویق کودک به انجام این بازی ها روش بسیار مهمی برای کمک به رشد کودک و راه خوبی برای تقویت ارتباط نزدیک شما و او می‌باشد.

خرید اسباب بازی فکری آموزشی چند منظوره

بیشتر بخوانید:

هنر کودکان خردسال

چگونه می توانم توانایی های هنری ویژه کودک سه ساله ام را پرورش دهم؟






بازگشت به گروه تخیل و خلاقیت  


نظرات شما درباره این مطلب :

نام :


پست الکترونیکی :


نظر شما در مورد بازی های نمادین مهارت های زندگی واقعی را در کودکان تقویت می کند :



سایر نظرات :

نظری ثبت نشده است.